Prodeba hecht veel waarde aan de mening en ervaring van haar cliënten. Daarom vragen wij onze cliënten naar hun tevredenheid over onze zorg en dienstverlening. Het doel van het onderzoek is om onze begeleiding en behandeling te verbeteren en te ontwikkelen.
Begeleiding
Begeleiding bestaat uit ambulante begeleiding, schoolbegeleiding, ouderbegeleiding, groepsbegeleiding, onderwijs-zorggroepen en beschermd wonen. In al deze begeleidingen werkt Prodeba met zelf ontwikkelde vragenlijsten. Vanaf maart 2021 meten wij voor begeleiding de cliënttevredenheid doorlopend. Dit betekent dat wij gedurende het hele jaar aan onze cliënten (12+) en ouders/vertegenwoordigers (van cliënten t/m 15 jaar) vragen om mee te doen aan het clienttevredenheidsonderzoek.
Resultaten-Cliëntervaringen 2021
In periode maart t/m december 2021 hebben 154 cliënten meegedaan aan clienttevredenheidsonderzoek. Rapportcijfer: 8,3. Alle cliënten van 16+ zouden Prodeba als jeugdhulpaanbieder aanraden en van de ouders ligt dit percentage op 96%.
Verbeterpunten 2022
Het onderzoek laat zien dat cliënten en ouders tevreden zijn, maar dat er ook ruimte is voor verbetering. De volgende punten zullen opgepakt worden in 2022.
- Gebruiksvriendelijkheid van cliëntenplatform/ cliëntendossier- Inmiddels is wel nieuwe versie van C4P live gegaan. Hopelijk zien we hier al een eerste verbetering mee.
- Zichtbaarheid en bereikbaarheid van cliëntenraad kan beter. Samen met de cliëntenraad zal gekeken worden hoe deze twee punten verbeterd kunnen worden.
- De respons van het clienttevredenheidsonderzoek verhogen.
Diagnostiek en behandeling
Voor GGZ behandelingen werkt Prodeba met CQ-index. Bij het einde van elke behandeling meten we met deze vragenlijst hoe de cliënt de behandeling heeft ervaren.
Resultaten-Cliëntervaringen 2021
In 2021 vulden 45 cliënten die diagnostiek of behandeling vanuit de sGGZ ontvingen de CQ-index in. Rapportcijfer (0-10): 7,7
Verbeterpunten 2022
De resultaten van cliënttevredenheidsonderzoek leiden tot de volgende verbeterpunten voor 2022:
- Cliënten beter informeren over cliëntorganisaties of zelfhulpgroepen aanvullend op het aanbod van Prodeba;
- Mogelijkheid om familie of naasten meer bij de behandeling te betrekken;
- Beter informeren / terugkoppelen van afgenomen vragenlijsten aan cliënten.