Prodeba hecht veel waarde aan de mening en ervaring van haar cliënten. Daarom vragen wij onze cliënten naar hun tevredenheid over onze zorg en dienstverlening. Het doel van het onderzoek is om onze begeleiding en behandeling te verbeteren en te ontwikkelen.
Begeleiding
Begeleiding bestaat uit ambulante begeleiding, schoolbegeleiding, ouderbegeleiding, groepsbegeleiding, onderwijs-zorggroepen en beschermd wonen. In al deze begeleidingen werkt Prodeba met een zelf ontwikkelde vragenlijsten. Vanaf maart 2021 meten wij voor begeleiding op een andere manier de clienttevredenheid. In plaats van twee keer per jaar meten wij de cliënttevredenheid doorlopend. Dit betekent dat wij gedurende het hele jaar aan onze cliënten (12+) en ouders/vertegenwoordigers (van cliënten t/m 15 jaar) vragen om mee te doen aan het clienttevredenheidsonderzoek.
Resultaten-Cliëntervaringen 1e half jaar 2022
Rapportcijfer: 8,2
Alle respondenten, zowel ouders als cliënten raden Prodeba aan.
Verbeterpunten 2022
Het onderzoek laat zien dat cliënten en ouders tevreden zijn, maar dat er ook ruimte is voor verbetering. De volgende punten worden opgepakt worden in 2022.
- Gebruiksvriendelijkheid van cliëntenplatform/ cliëntendossier- Inmiddels is wel nieuwe versie van C4P live gegaan. Hopelijk zien we hier al een eerste verbetering mee.
- Zichtbaarheid en bereikbaarheid van cliëntenraad kan beter. Samen met de cliëntenraad zal gekeken worden hoe deze twee punten verbeterd kunnen worden.
- De respons van het cliënttevredenheidsonderzoek verhogen.
Diagnostiek en behandeling
Voor GGZ behandelingen werkt Prodeba met CQ-index. Bij het einde van elke behandeling meten we met deze vragenlijst hoe de cliënt de behandeling heeft ervaren.
Resultaten-Cliëntervaringen 1e half jaar 2022
Rapportcijfer (0-10): 8,5
Verbeterpunten 2022
De resultaten van cliënttevredenheidsonderzoek leiden tot de volgende verbeterpunten voor 2022:
- Cliënten beter informeren over cliëntorganisaties of zelfhulpgroepen aanvullend op het aanbod van Prodeba;
- Mogelijkheid om familie of naasten meer bij de behandeling te betrekken;
- Beter informeren / terugkoppelen van afgenomen vragenlijsten aan cliënten.