Prodeba hecht veel waarde aan de mening en ervaring van haar cliënten. Daarom vragen wij onze cliënten naar hun tevredenheid over onze zorg en dienstverlening. Het doel van het onderzoek is om onze begeleiding en behandeling te verbeteren en te ontwikkelen.
Begeleiding
Begeleiding bestaat uit ambulante begeleiding, schoolbegeleiding, gezinscoaching, groepsbegeleiding, onderwijs-zorggroepen en beschermd wonen. Vanaf maart 2021 meten wij voor begeleiding op een andere manier de clienttevredenheid. In plaats van twee keer per jaar meten wij de cliënttevredenheid doorlopend. Dit betekent dat wij gedurende het hele jaar aan onze cliënten (12+) en ouders/vertegenwoordigers (van cliënten t/m 15 jaar) vragen om mee te doen aan het cliënttevredenheidsonderzoek.
Resultaten-Cliëntervaringen
2023 is het derde jaar van het doorlopende cliënttevredenheidsonderzoek. Hieronder een aantal resultaten uit het CTO 2023:
- In 2023 hebben 163 cliënten en ouders/vertegenwoordigers het CTO ingevuld.
- Cliënten en ouders/vertegenwoordigers geven Prodeba gemiddeld een 8,2 als rapportcijfer.
- 96% zou Prodeba aanraden
Verbeterpunten 2024
Het onderzoek laat zien dat cliënten en ouders tevreden zijn, maar dat er ook ruimte is voor verbetering. De volgende punten worden opgepakt worden in 2024:
- Meebeslissen
Wij vinden het belangrijk dat cliënten en ouders voldoende kunnen meebeslissen in de begeleiding. Ons streven is om dit ook terug te zien in de resultaten van het CTO. - Samenwerking met externen
Komend jaar zal extra aandacht besteed worden aan de samenwerking tussen Prodeba en externe partijen. Ons streven is om dit ook terug te zien in de resultaten van het CTO. - Respons verhogen
De respons is in 2023 gestegen, namelijk van 97 in 2022 naar 163 in 2023. Het streven is om de respons in 2024 verder te laten groeien. Er zijn al acties ondernomen om deze verbetering in werking te stellen.
Diagnostiek en behandeling
Voor GGZ behandelingen werkt Prodeba met CQ-index. Bij het einde van elke behandeling meten we met deze vragenlijst hoe de cliënt de behandeling heeft ervaren.
Resultaten-Cliëntervaringen
- Cliënten geven gemiddeld een 7,9 als rapportcijfer.
Cliënten en hun naasten geven, door middel van een 5 puntsschaal, een score op een aantal onderdelen. Hieronder een aantal resultaten van de CQI 2023:
- Bejegening 4,5
- informatie behandeling 4,0
- Samen beslissen 4,3
- Uitvoering behandeling 4,1
Verbeterpunten 2024
- Responspercentage boven 55% houden.
- Informatie betreffende behandeling nav de intake en diagnostiek tevredenheid verhogen naar 4.5.
- Bij de uitvoering van de behandeling ligt de tevredenheid nu op 4.1. Er blijft ingezet worden op het verhogen van deze score. Hierbij wordt extra aandacht gegeven aan de terugkoppeling van de afgenomen CQI vragenlijsten aan het eind van de behandeling.