10 oktober 2024

In gesprek met Demi: Cliënt en Cliëntenraadslid bij Prodeba

Demi is sinds 2018 in zorg bij Prodeba, waar ze op basis van een zorgindicatie ambulante begeleiding heeft ontvangen. Toen ze bij Prodeba terechtkwam, had ze hulp nodig bij zowel haar dagelijks functioneren als bij het opstarten van dagbesteding. Naast deze uitdagingen kreeg ze ondersteuning bij het behalen van haar VMBO-T diploma. In oktober 2020 kreeg Demi een plek in beschermd wonen, waar ze verder heeft gewerkt aan haar persoonlijke ontwikkeling met de hulp van Prodeba. Ze heeft de afgelopen jaren veel geleerd en is zelfverzekerd geworden en nu klaar om uit te stromen richting zelfstandig wonen.

“Prodeba hielp mij zelfstandiger worden”

Bij haar start bij Prodeba was Demi afhankelijk van haar netwerk en had ze meer hulp nodig bij dagelijkse activiteiten. Nu, dankzij de begeleiding, kan ze veel meer zelf. “Prodeba heeft me geholpen met haalbare doelen stellen, zoals leren koken en het huishouden bijhouden” vertelt Demi. “Ik ben gegroeid als persoon en voel me nu veel zelfverzekerder. Ik volg een studie waar ik plezier uithaal en ik heb weer creatieve hobby’s en sociale activiteiten opgepakt.”

Uitdagingen en hoogtepunten
Demi erkent dat het leven zijn ups en downs kent. “Zelfs met groei heb je soms dagen waarop het minder gaat. Het is belangrijk om te accepteren dat dat oké is en om door te zetten, vooral als het even tegenzit” zegt ze. Voor Demi ligt het hoogtepunt in het zien van haar eigen vooruitgang. “Als ik mezelf vergelijk met toen ik hier binnenkwam, ben ik nu een veel zelfstandiger persoon geworden.” Iets wat mij enorm heeft geholpen in mijn ontwikkeling, is af en toe een stap buiten mijn comfortzone te zetten. Hoewel dat de eerste paar keren doodeng was, werd het daarna steeds makkelijker en ging het uiteindelijk zonder problemen of angst. Zo vond ik het reizen met het openbaar vervoer eerst heel eng, maar zette ik telkens een stap verder. Ik begon met alleen de trein, daarna met alleen de bus, steeds iets verder, en nu kan ik zelfs zonder zorgen alleen met het vliegtuig reizen.’’

Een stem voor cliënten als Cliëntenraadslid
Als cliëntenraadslid zet Demi zich in om de stem van cliënten te laten horen binnen Prodeba. Hoewel ze nog niet lang in de raad zit, merkt ze al snel dat er veel aandacht is voor het vergroten van de zichtbaarheid van de cliëntenraad. “We doen ons best om meer cliënten te bereiken en hen beter te ondersteunen” legt ze uit.

Wat de kernwaarden betekenen
Prodeba’s kernwaarden – passie, dichtbij, vooruitstrevend en krachtig – zijn voor Demi ook als cliëntenraadslid van groot belang. “Onder passie voel ik me gemotiveerd om anderen te helpen. Vooruitstrevendheid betekent voor mij dat ik altijd meedenk over verbeteringen en eerlijk mijn feedback geef. Dichtbij gaat over luisteren naar mijn mede cliënten en iets voor hen kunnen betekenen.”

Persoonlijke groei als Cliëntenraadslid
Demi heeft in haar rol als cliëntenraadslid ook persoonlijk veel geleerd. Als Social work-student krijgt ze de kans om Prodeba van binnenuit te zien, iets wat ze later in haar werkveld wil meenemen. Daarnaast leert ze zich beter te verplaatsen in zowel andere cliënten als de begeleiding door haar studie. “Het is soms makkelijk om te vergeten dat begeleiding en cliënt samen een team vormen, in de cliëntenraad wordt dat nog duidelijker.”

Kijk op de toekomst
Demi ziet een mooie toekomst voor Prodeba. Ze hoopt dat de organisatie blijft groeien en meer mensen de kans krijgen om de op maat gemaakte zorg te ontvangen die zij verdienen. De cliëntenraad kan hierin een rol spelen door in te spelen op uitdagingen en vragen van cliënten en open te blijven staan voor feedback.

Samenwerking met medewerkers
Hoewel er zeker ruimte is voor verbetering in de samenwerking tussen de cliëntenraad en medewerkers, ziet Demi dat er al veel openheid is voor verandering. ”Hoewel sommige processen tijd kosten, zie ik dat medewerkers openstaan voor veranderingen en dat we samen kunnen blijven verbeteren.”

Boodschap aan andere cliënten
Als afsluiting wil Demi graag een boodschap delen met andere cliënten: “Je mag er zijn, ook op dagen dat je je niet goed voelt. Wees niet bang om hier open en eerlijk over te zijn, want dat helpt je uiteindelijk het meest. Sta open om hulp te ontvangen.”

Prodeba zorghulp

Kom je er niet uit?
Neem dan contact met ons op.